неділю, 29 березня 2015 р.

Посилено відповідальність власників банків

За останній період економіка нашої країни потерпає від чималої кількості негативних чинників. Це  військові дії на сході країни, політичні перипетії, і пов’язане з цим всім падіння курсу гривні, що негативно впливає на суспільні настрої. Люди в паніці забирають свої вклади з банків, тим самим майже позбавляючи банки можливості  працювати в нормальному режимі, виконуючи свої зобов’язання. Але разом з тим, банки і самі вчиняють дії, які дуже негативно впливають на і так надзвичайно складну ситуацію. Останні виводять або допомагають виводити через офшорні компанії валютні кошти, здійснюють ризикові банківські операції, надмірно кредитують осіб, які пов’язані з банком тощо.
Таким чином, банки порушують і так нестабільну економіку України своїми неправомірними діями. 

Для ефективнішого захисту інтересів кредиторів банків, Президентом П.О. Порошенком до Верховної Ради України був внесений законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності пов'язаних із банком осіб», який був прийнятий ВРУ і 6 березня 2015 року підписаний Президентом.

Слід додати, що метою внесення змін, запропонованих у цьому Законі, є посилення відповідальності керівників банків, контролерів та інших власників для забезпечення стабільності банківської системи та захисту інтересів вкладників та інших кредиторів банку.
Зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП)
Згідно Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності пов'язаних із банком осіб» (далі – Закон про внесення змін), посилена санкція ст. 1665 КУпАП, а саме за порушення нормативно-правових актів Національного банку України, у тому числі подання недостовірної (неповної) звітності, або здійснення ризикових операцій, які загрожують інтересам вкладників чи інших кредиторів банку. Тепер, якщо такі дії призведуть до визнання банку проблемним, особи пов’язані з банком повинні будуть сплатити штраф у розмірі від 85000 грн. до 170000 грн., хоча раніше за подібні дії максимальний штраф складав 17000 грн.
Також зазнали змін і максимальні штрафи за порушення законодавства, що регулюють переказ коштів в Україні, відповідно до ч. 3 ст. 1665 КУпАП. Максимальний штраф, в даному разі, виріс від 8500 грн. до 68000 грн.

Зміни до Кримінального кодексу України 
В Законі про внесення змін наявні вагомі доповнення і до Кримінального кодексу України (далі – КК України). А саме доповнено статтею 2181 Доведення банку до неплатоспроможності. Згідно цих змін, сьогодні, якщо особа пов’язана з банком умисно, з корисливих мотиві вчинить дії, які призведуть до визнання банку неплатоспроможнім, і це в свою чергу завдасть великої матеріальної шкоди (170000 грн. і більше) державі або кредитору, то така особа ризикує  отримати обмеженням волі на строк від одного до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк, з накладенням штрафу від 85000 грн.  до 170000 грн., а на додачу ще й позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
Тобто, санкція досить таки сувора, і направлена на профілактичні цілі, аби більше не допускати того, щоб певні особи доводили банки до стану неплатоспроможності.

Зміни до Закону України «Про банки і банківську систему» 
Безумовно, що не міг не зазнати змін головний закон у сфері банківської справи, а саме Закон «Про банки і банківську систему».
Тепер у ст. 2 даного Закону терміни більш детально пояснюють те, хто являється ключовими учасниками банку, банківською групою тощо. Це зроблено для того, щоб відповідальність несли ті громадяни, які дійсно вчинили правопорушення, і в суду не виникало сумнівів у тому, чи являється та чи інша особа такою,  пов’язана з банком.
Також дуже важливі зміни внесені до ст. 17 Закону «Про банки і банківську систему», які полягають в тому, що особа, яка має намір здійснювати банківську діяльність, повинна обов’язково до Національного банку України разом із заявою про погодження статуту юридичної особи, подати відомості про пов'язаних із банком осіб, що відповідають ознакам, передбаченим ч. 1 ст. 52 цього Закону. 
До речі, вище згадана ч. 1 ст. 52 Закону «Про банки і банківську систему»  викладена у новій редакції, і зараз має наступний вигляд: для цілей Закону «Про банки і банківську систему» пов'язаними з банком особами є:
1) контролери банку;
2) особи, які мають істотну участь у банку, та особи, через яких ці особи здійснюють опосередковане володіння істотною участю у банку;
3) керівники банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів банку;
4) споріднені та афілійовані особи банку, у тому числі учасники банківської групи;
5) особи, які мають істотну участь у споріднених та афілійованих особах банку;
6) керівники юридичних осіб та керівники банків, які є спорідненими та афілійованими особами банку,  керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів цих осіб;
7) асоційовані особи фізичних осіб, зазначених у пунктах 1-6 цієї частини;
8) юридичні особи, в яких фізичні особи, зазначені в цій частині, є керівниками або власниками істотної участі;
9) будь-яка особа, через яку проводиться операція  в інтересах осіб, зазначених у цій частині, та на яку здійснюють вплив під час проведення такої операції особи, зазначені в цій частині, через трудові, цивільні та інші відносини.
Наголошуємо, що саме вище зазначені особи і можуть притягуватися до відповідальності, як адміністративної так і кримінальної, за дії, що призводять до визнання банку проблемним чи неплатоспроможнім. Слід додати, що у зв’язку зі змінами, внесеними до ст. 58 Закону «Про банки і банківську систему», особи пов’язані із банком несуть відповідальність своїм майном.
Зазнали змін і норми, які регулюють кредитні операції, тепер банкам забороняється  опосередковано здійснювати кредитні операції з пов'язаними з банком особами (ст. 49 Закону «Про банки і банківську систему») та які регулюють порядок розкриття банківської таємниці.
 Частину 1 ст. 75 Закону «Про банки і банківську систему» доповнено пунктом 6, в якому визначено, що Національний банк України зобов'язаний прийняти рішення про віднесення банку до категорії проблемних за умови систематичного подання та / або оприлюднення недостовірної інформації або звітності з метою приховування реального фінансового стану банку, у тому числі  щодо операцій із пов'язаними з банком  особами.

Захист прав вкладників банків віднесених до неплатоспроможних
Звісно, дивлячись на ту ситуацію, яка, нажаль, складається останнім часом в нашій економіці, найбільше потерпають громадяни, які мають вклади в проблемних банках. Тому для забезпечення їхніх прав, Законом про внесення змін дещо було змінено ч. 5 ст. 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб». Відповідно до внесених змін, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб або його уповноважена особа має право звернутися до пов’язаної з банком особи з вимогою про відшкодування шкоди, завданої банку. Якщо ж буде відмова у задоволенні таких вимог, то Фонд може звернутися до суду.

Також хочемо на кінець зазначити, що зараз багато громадян переймаються тим, чи отримають вони свої вклади з банків, які визнані неплатоспроможними.
Якщо ви є вкладником неплатоспроможного банку, то вам, відповідно до ст. 26 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», гарантується відшкодування коштів в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом гарантування вкладів фізичних осіб банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами (не більше 200000 грн.).
Згідно ч. 5 ст. 27 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», дирекцією Фонду протягом шести днів з дня отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат і публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах “Урядовий кур’єр” або «Голос України» та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет. Тобто вам треба моніторити ці засоби масової інформації, і в разі появи відповідної інформації, звертатися до банку-агента, з яким Фондом укладено договір, при цьому мати з собою паспорт та ідентифікаційний код (ІПН). Пам’ятайте, що виплати без подання заяви здійснюються тільки протягом 30 робочих днів від дня опублікування такої інформації. Якщо ви не встигли забрати кошти, то потрібно буде подавати заяву до Фонду із копіями вище зазначених документів. 

Економічна ситуація в країні дійсно складна, і держава намагається вийти з неї шляхом внесення змін до чинного законодавства. Чи будуть такі зміни результативними і чи дадуть вони результат – покаже час. А сьогодні ми рекомендуємо вкладникам проблемних банків уважно стежити за ситуацією навколо тих банків, в яких у вас вклади, аби отримати свої кошти без особливих проблем.

Якщо у Вас виникли додаткові запитання задавайте їх на сайті адвокатського об'єднання "ЗАХИСТ ПРАВА" в розділі консультації.

Немає коментарів:

Дописати коментар