Питання аліментів останнім часом стоїть досить гостро, тому, що економічна ситуація в країні бажає кращого, росте рівень безробіття, аморальності суспільства щодо створення та утримання сім’ї. Адже, тих коштів, що навіть і присуджуються судом часто не вистачає, аби належним чином забезпечити дитину всім необхідним для її фізичного та морального розвитку. І можливо тому, законодавцями до Верховної Ради України вносяться законопроекти, покликані покращити ситуації в даній сфері. Одним із таких є законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо індексації розміру аліментів», який 12 травня 2015 року був прийнятий в першому читанні.
Загальні норми про призначення і сплату аліментів
Дискутуючи про зміни до законодавства щодо аліментів, слід визначити, якими саме законодавчими актами в Україні регулюється питання аліментів. Так, відповідно до частини другої статті 51 Конституції України батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Це положення також закріплюється у статті 180 Сімейного кодексу України. Частина друга статті 27 Конвенції про права дитини, яка ратифікована Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789- XII, встановлює, що батьки або інші особи, які виховують дитину, несуть основну відповідальність за забезпечення в межах своїх здібностей і фінансових можливостей умов життя, необхідних для розвитку дитини.
Також потрібно зазначити те, що згідно статті 184 Сімейного кодексу України, аліменти на дитину, які визначені в твердій грошовій сумі, підлягають індексації. Але в умовах високого рівня інфляції та щоденного підвищення цін на товари і послуги механізм індексації аліментів є досить складним, тривалим та суперечливим процесом. А тому, подібні справи в судах часто викликають обурення, адже рішення судів, по одним і тим же питанням ухвалюються різні.
Судова практика з питань індексації аліментів
Виходячи із пояснювальної записки до вище зазначено законопроекту, сьогодні існує неоднакове застосування касаційним судом одних і тих самих норм матеріального права, а саме частини першої статті 2 Закону України “Про індексацію грошових доходів населення” та частини другої статті 184 Сімейного кодексу України, що призвело до ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.
Суди відмовляють в індексації розміру аліментів на дитину, спираючись на частину першу статті 2 Закону України “Про індексацію грошових доходів населення”, яка передбачає перелік об’єктів індексації грошових доходів населення, до якого не входять аліменти.
В свою чергу, Судовою палатою у цивільних справах Верховного Суду України від 6 листопада 2013 року у справі за № 6-113цс13 про збільшення розміру аліментів та стягнення суми індексації було вирішено, що оскільки спеціального закону про індексацію аліментів не прийнято, а в Україні діє Закон України “Про індексацію грошових доходів населення”, необхідно застосувати аналогію закону.
У вищезазначеній справі, Судовою палатою у цивільних справах Верховного Суду України було висловлено правову позицію, за якою розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, на підставі частини 2 статті 184 Сімейного кодексу України, підлягає індексації за аналогією закону згідно пункту 8 статті 8 Цивільного процесуального кодексу України у порядку, передбаченому Законом України “Про індексацію грошових доходів населення”.
Зміни, які пропонується внести до чинного законодавства
Уже згаданим Проектом Закону пропонується внести зміни до положень:
- Закону України «Про виконавче провадження»,
- Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».
Ці зміни, відповідно до Проекту, проявляються у наступному:
1) закріплення порядку індексації розміру аліментів, визначеного судом у твердій грошовій сумі (зміни до ст. 74 Закону України «Про виконавче провадження»);
2) віднесення аліментів до об'єктів індексації грошових доходів населення (зміни до ст.2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»);
3) встановлення джерел коштів на проведення індексації розміру аліментів, визначеного судом у твердій грошовій сумі, з доходів особи, на яку покладено обов’язок по утриманню (зміни до ст. 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»;
4) встановлення порядку фінансування здійснення індексації розміру аліментів, визначеного судом у твердій грошовій сумі (зміно до ст. 9 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»).
Тому, як видно із змін, які Народні депутати України пропонують внести до законодавства, передбачається, що проведення індексації розміру аліментів, визначених судом у твердій грошовій сумі, буде відбуватися без звернення стягувача до суду. Підприємства, установи, організації, фізичні особи-підприємці, які здійснюють стягнення аліментів з боржника, автоматично повинні проводити індексацію таких коштів. Державний виконавець територіальних органів державної виконавчої служби України буде здійснювати контроль за індексацією розміру аліментів, а в окремих передбачених законом випадках - самостійно проводити таку індексацію.
Але наголошуємо, що така індексація подібним чином і за подібної процедури буде проводитися лише у тих випадках, коли розмір аліментів визначено у твердій грошовій сумі. Не потрібно це плутати із випадками, коли суд присуджує аліменти у розмірі 1/3 від доходів особи, яка повинна їх сплачувати, і не менше 30% від прожиткового мінімуму на дитину, який визначається Законом України “Про Державний бюджет”, та відповідно до ч. 2 ст. 182 Сімейного кодексу України.
Отже, дивлячись на Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо індексації розміру аліментів», пояснювальну записку та порівняльну таблицю до нього, можна говорити, що основним завданням цієї ініціативи нардепів є покращення матеріального становища осіб, які мають право на утримання, шляхом індексації розміру аліментів, визначеного судом у твердій грошовій сумі. Індексація дає можливість хоча б частково відшкодовувати особі кошти на подорожчання споживчих товарів і послуг, що особливо важливо для дітей та реалізації їх потреб, сприяння всебічному духовному та фізичному розвитку.
Якщо у Вас виникли додаткові запитання задавайте їх на сайті адвокатського об'єднання "ЗАХИСТ ПРАВА" в розділі консультації.
Немає коментарів:
Дописати коментар